Raja kiiruse/kõrguse profiil

Lisas margusl @ 2017-04-02 17:56:10

Kirjeldus

Lapin huullus.

P 03.19. Kiilopää - Niilanpää - Suomunruoktu - Tuiskukuru. Värske lumi, eile päeva tuli. Laialt masinarajalt õigel ajal vasakule Kiilopää ringile keeramise koht tekitab endiselt hetkeks hämmingut. Ring ise ei ole veel saaniga läbi sõidetud, paar esimest suusajälge on peale tehtud. Väike soolotuur kõrgemates sfäärides, vaated on ausad. Varsti peale Niilanpääd rajalt maha ja otse põndakule, paar rajasuusa jälge, aga need keeravad üleval raja suunas tagasi. Lisaks on keegi värskelt kelku lohistanud, aga selle härra saab kiirelt kätte. Laavu juurest läheb Suomunruoktu suunas veel jälgi, otse sumpama ei pea. Maja juures 15km ja 4 tunniga, eilse saju sisse jäänud tüdrukud jõudsid napilt enne, ilm oli nii käest ära läinud, et eilse õhtuga Kiilopäält kohale ei jõudnud ja olid end poolel teel telki sättinud. Suomunruoktus lõunat pidades uhab kelkudega grupp akna tagant mööda, nende jälg paistab Tuiskukuru kiirtee olevat. Tuiskukuru suunal on mitu valikut, varasem saanijälg läheb otse, aga pelgab selle profiili kelkude tarvis vähe äkiliseks. Äsja nähtud tüübid on tulnud kusagilt madalamalt üle, kas läbi Tuiskukuru enda või lihtsalt joone läbi metsa tõmmanud. Või siis üldse mingist suvalisest suunast suvaliste plaanidega, loto läheb käiku. 5 km pärast jääb ette nende öine laager. Sellest vähe eemal läheb värskem saanijälg kuru suunas, kuru alumises otsas kella kuueks, majani veel 7+ km, jäljed on mõttelised. Pidev nikerdamine, kraad vajub kergest miinusest kiirelt alla ja viimane näit enne kella kustumist on -20.3C.  Majas on 2 onkilt ees, elamine mõnusalt soojaks köetud.  30km ja 11h päev, tõusu koos Kiilopääl tehtud rajakõrvaste käikudega 283m.

E 03.20. Tuiskukuru - Luirojärvi. Mingil hetkel on saaniga peamajast mööda sõidetud, ehk ka eile. Tee on tuttav, peabki otse üles minema ja navile väga tähelepanu ei pööra. Peale poolteist tundi rassimist tundub asi vähe kahtlane, tegu jälle suvalise saanijäljega, Luirojärvi suunalt on ära keeranud ja läinud üle ligi 70m kõrgema sadula. All saab suunda sättida ja jälge ajada, lumi enam-vähem kannab, varsti jäävad Tuiskukurust varem startinud härrade jäljed ette. Luirojärvi saun köeb, rahvast sebib, bronniga poolel on 2 nägu, oodavad ligi kümnest gruppi lisaks, avatud poolele on ees 2+1, eelmainit' härrad on endale saanud endale väiksema Kuusela onni. Tuldud 10km 3 tunniga, paras veel Skosti suunal üks lustisõit teha. Sokosti on lennult 5km ja kõrgust napp üle 700m, järvelt alustades 400m tõusu. Pidama jääb sel korral 460m peale, viimase teelonksu päikeseloojangus teeb juba tagasi alla jõudes, kell on kuus. Saun. Ja miski kahvatute virmaliste väljanäitus. Teine pool majast on ka rahast täis saanud, oodatud kümnene punt osutub lastega läti seltskonnaks. Mitte otse vajadusest, aga kolmene telk läheb üles. Päev kokku 18 km, tõusu 227m+175m.

T 03.21. Luirojärvi - Sarvioja. Ãœle järve ja suund radadele, koba peale satub aga usinasti kasutust leidvale saanijäljele, jookseb kahe kaardile märgit' raja vahel, läheb läbi nimetu (ja suuuure) prokämppä Pälkkiäoja laavnui, sealt keerab otse mäkke. Võsapiirist kõrgemale saades viimast tõusupõksu mööda jälge kaasa ei tee, hoiab pigem kõrgust ja kui enda paremale kallutamisest küllalt saab, läheb üle sadula teisele poole üõndakut end vasakule kallutama. Ilm on päikest täis, kõrgemal natuke puhub. Lisaks näeb kõrgemalt ära varasemast aasta-vahetuse käigust tuttavaid künkaid ( https://geoape.com/tracklogs/ukk-201415-aastavahetuse-suusk-4918 ). Sarviojale jõuab alla viie tunni. Majas ees koeraga onkel, ja üks kolmene punt laekub lisaks, kõik avatud poolel. Lahedma olemise nimel läheb kahene telk üles. Ã•htune lustisõit veab majatagusele Kaarnepääle, tuul on arvestatav. Teeb tiiru ümber kõrgema põksu, metsas laskumine eriti nauditav, õige kalle, parajalt puudrit, saab kanda tõsta ja põlve nõksutada. Päev kokku 21 km, tõusu 192m+242m.

K 03.22. Sarvioja - Kiertämäjärvi - Jyrkkävaara. Ã–ömaja valik ei ole lukus - Snellmaninmaja, Jyrkkävaara või hoopis Kiertämäjärvi. Esimene ja viimane on väikesed,  ühekordse lavatsiga ning sobivad viiele, samas praegune rahvaste ränne tekitab väiksemate kohtade suhtes kerge umbusu. Esimene peatus Kiertämäjärvil - kogu tee mööda saanirada, lisaks pikalt mööda põdraaeda, maja juurest paistavd põndakud on juba teisel pool piiri ja telefonid vahetavad võrku. Peale lõunat Jyrkkävaara suund, metsikumalt sumbates ja kohati ka vanemates ning lõpus ka värskemates saanijälgedes. Kõige rohkem põhjapõtru, lihtsalt keset metsa - karjaajmise aeg. Jyrkkävaaras on kinnises majapooles punt tÅ¡ehhe, avatud pooles eile Sarviojal olnud koeraga onkel. Esimene ja viimane maja, kus tuleb tuleb lund sulatada. Päev 28km, 9h, 300m tõusu.

N 03.23.  Jyrkkävaara - Snellmaninmaja -Porttikoski - Lankojärvi - Rautulampi. Kohe hommikul panevad Porrtikoskist rääkinud tÅ¡ehhid Raja-Joosepi poole ajama, kokkuvõttes ei teagi, kas plaanisid endale nimme 8 km ringi või oli suunaga segadus. Alguses natuke nikerdamist ja mõneti kahtlast jõeületust. Päris jälge ajama ei pea, vanu kelgu- ja saaniradu piisavalt. Kui Suomujoki peale saab, läheb vaat et igavaks, kõva saanijälg mööda järvi ja jõge. Kohati satub ka vigurustele - saan on lihtsalt tagasi pööranud või siis kaldast alla jõele keeranud, et paarisaja meetri pärast uuesti kõrgele kaldale tõusta. Lõuna Portikoskis, 20km 4 tunniga. Veel üks tund ja Lankojärvil, öömajaga on ostustamise koht - soe ja suur maja, tasuta pool täiesti tühi, hommikune minek pikem; või veel 7km väikesesse Rautulampi, kus ühtegi õiget magamiskohta olemas ei ole aga hommikune suts jääb meeldivalt lühikeseks. Loos jääb Rautulampile. Kohale jõudes on seal 1+2 ööbimisplaanidega nägu ees … Kogu kaheksapealine kari saab end siiski täiesti mõistlikult ära orgunnida, lõpuks jääb majja 7 ja telki 1. Päev 33km, 9h, 285m tõusu, enamus sellest viimasel otsal. Hommikul toimetab vahetustega.

R 03.24. Rautulampi - Kiilopää. Soolopäev - teised võtavad hommikul suuna mööda suusarada Kiilopääle, enda plaan on kõrgemal pikki tnudrut minna. Hommikune sumin võtab veel oma ajaRada pidi tõus üles ja sealt edasi kõrgust hoides. PIka munemise peale on päike kõrgele tõsunud ja enne Kiilopääd  hakkab lõunapoolsel nõlval juba läbi vajuma. Ãœle tundra 10km, 2h30min, tõusu 300m. Pesu, resto, hommikuks laeva.

Urho Kaleva Kekkose rahvuspark  - http://www.luontoon.fi/urhokekkosenkansallispuisto